Przygotowanie motoryczne to stosunkowo nowe zagadnienie, gdyż jego początki sięgają lat 60. ubiegłego wieku. Wcześniej nawet profesjonalni sportowcy trenowali tylko elementy specyficzne dla swojej dyscypliny. Jako pierwsi nowe rozwiązania do swojego treningu wprowadzili trenerzy ze Związku Radzieckiego, co wtedy pozwoliło być im numerem jeden w sportowym świecie. Następnie, widząc świetne efekty włączenia nowego rodzaju treningu do codziennych zajęć sportowców, postanowili użyć tych rozwiązań Amerykanie – z resztą również ze znakomitym skutkiem.

W takim razie o co chodzi z treningiem przygotowania motorycznego?

Trening ten (ang. strenght  [siła]  and conditioning  [poprawa kondycji] training) ma na celu poprawę sprawności fizycznej i umiejętności sportowców. Łączy trening siłowy i kształtowanie systemów energetycznych. W zakres tego rodzaju treningu wchodzi również prewencja przed kontuzjami oraz pracowanie nad odpowiednimi wzorcami ruchowymi.  Jest to dodatkowa praca, rozwijająca fizyczne cechy, które nie mogą być trenowane tylko przez trening specyficzny dla danej dyscypliny.

Co składa się na trening motoryczny?

  • Przygotowanie siłowe – każdy sportowiec, aby osiągać maksimum swoich możliwości potrzebuje silnych mięśni. Musi potrafić używać mocy, jaką oferuje jego ciało. Dlatego trening siłowy to podstawa w szkoleniu każdego sportowca. Pozwala on na zmaksymalizowanie siły oraz wykształceniu odpowiedniej mocy, co przekłada się na najwyższą wydajność na boisku, bieżni czy macie.
  • Trening kondycyjny – kształtowanie systemów energetycznych jest bardzo ważne w niemal każdej dyscyplinie (nawet w sportach rajdowych lub golfie). W zależności od celu sportowca, specyfiki dyscypliny, stopnia wytrenowania oraz okresu w sezonie możemy skupiać się na poprawie jednego z trzech systemów energetycznych: fosfagenowego, glikolitycznego i tlenowego.
  • Prewencja przed kontuzjami – bardzo ważny element u każdego trenującego. Powód jest prosty – odpowiednia profilaktyka = mniejsze ryzyko kontuzji = lepsze wyniki sportowe.
  • Prawidłowe wzorce ruchowe – nauczanie poprawnej mechaniki ruchu przekłada się na zwiększenie ekonomii poruszania się oraz bezpieczeństwo wykonywania ćwiczeń. Jeśli będziesz ruszał się prawidłowo, zmniejszysz ryzyko kontuzji i przeniesiesz swoje osiągi na nowy poziom.
  • Testy – do poprawnej oceny skuteczności treningu konieczne jest sprawdzenie umiejętności, siły i stopnia wytrenowania sportowca przed oraz w trakcie i po zakończeniu sezonu. Daje to możliwość monitorowania postępów i ewentualnej modyfikacji programu treningowego.

Czym zajmuje się trener przygotowania motorycznego?

Trener przygotowania motorycznego zajmuje się poprawą sprawności fizycznej sportowców. Przygotowuje drużyny oraz sportowców indywidualnych do sezonu, ale również pomaga utrzymać wypracowane efekty podczas sezonu startowego. Przeprowadza testy, dobiera odpowiednie narzędzia, które pozwolą na polepszenie słabych punktów zawodnika oraz dobiera odpowiednie ćwiczenia prewencyjne (wszystko to w porozumieniu z fizjoterapeutą). Naucza odpowiedniej techniki wzorców ruchowych i pomaga korygować nieprawidłowe ruchy. Trener musi umieć monitorować i wyłapywać przeciążenie i nadmierne zmęczenie oraz zapewnić odpowiedni odpoczynek i regenerację.  Wszystkie te składowe dobierane są odpowiednio we współpracy z trenerem głównym i sztabem medycznym drużyny.

Czy trening motoryczny jest tylko dla profesjonalnych sportowców?

Oczywiście trening ten nie jest zarezerwowany wyłącznie dla profesjonalistów. Jeśli chcesz:

  • Poprawić zdrowie, sprawność i samopoczucie
  • Uzyskać lepsze efekty treningowe
  • Wzmocnić całe ciało
  • Zabezpieczyć się przed kontuzją
  • Poprawić ekonomię poruszania się i postawę ciała
  • Poprawić kompozycję składu swojego ciała
  • Dowiedzieć się, jakie są Twoje słabe strony i popracować nad nimi
  • Nauczyć się prawidłowych wzorców ruchowych
  • Osiągnąć maksimum swoich możliwości fizycznych

Zacznij współpracę z trenerem przygotowania motorycznego, a efekty uzyskasz szybciej, niż może się wydawać!

~ Julita